Målsättning

Målsättningen med släktföreningens webbplats är att:

• Utgöra ett modernt nätverk, för att öka tillgängligheten till släktföreningen Annika och Torkel i Berg.
  • Tillvarata gemensamma släktintressen och kontinuerligt publicera för släktföreningen inlägg och artiklar.
  • Öka medlemmarnas kännedom om sitt ursprung och därigenom möjliggöra ett ökat intresse för framtida forskning.

Hitta på webbplatsen

Webbplatsen är uppbyggd av två delar, sidor och inlägg.

Sidor eller undersidor till dessa hittas normalt i topp-menyn högst upp. Här hittar du till exempel information om släktföreningen, kontaktinformation och hur du blir medlem. Under Släkten finns det en sida med undersidor som berättar historian om Annika och Torkel i Berg och deras ättlingar och anor. Det finns även en butiks-sida där du kan köpa bra böcker samt en gästbok där du gärna får skriva något. Du kanske vill ställa en fråga, berätta om något eller komma med förslag.

I inlägg publiceras olika artiklar, meddelanden och notiser. På hem-sidan hittar du inläggen publicerade i bakvänd kronologisk ordning. Inläggen är indelade i olika kategorier, som står ovanför inlägget. Inläggen kan också ha ett antal etiketter, som står listade under inlägget. Kategorier och etiketter kan vara till hjälp för att lättare filtrera ut och hitta inlägg.

Mer om webbplatsens struktur finns beskrivet här.

Ett bra och enkelt sätt att hitta på webbplatsen är att använda sökfunktionen som du hittar längst upp till höger när du klickar på förstoringsglaset.

Om du inte hittar det du söker efter och tycker att det borde finnas här, kontakta oss. Då kanske vi kan lägga till det på webbplatsen för att göra den bättre.

Vår webbplats drivs med hjälp av ett publiceringsverktyg som heter WordPress. För information om WordPress, se WordPress Codex eller IIS’s guide ”Kom igång med WordPress!”.

Kommentera och bidra med innehåll

Kommentera gärna inläggen. Du kanske har en historia eller en fråga som knyter an till inlägget. Skriv in namn, e-post adress samt kommentaren och tryck sedan ”Skicka kommentaren”. Det kan dröja ett tag innan den första kommentaren dyker upp då den först behöver godkännas. Detta för att undvika så kallat kommentars-spam.

Om du har en kommentar men inte vill att den skall dyka upp på webbplatsen så skicka e-post, , eller kontakta föreningen.

Skriv gärna i vår gästbok. Du kanske har en fråga, en kortare anekdot eller något annat du vill dela med dig av.

Har du något som du skulle vilja dela med dig av och publicera på webbplatsen? Historier, anekdoter, fotografier, evenemang etc som har anknytning till släkten? Det skulle vara väldigt roligt tycker vi. I inlägget från Medlemsmötet 2018 finns det en del idéer om hur man kan hitta uppslag till berättelser. Ta kontakt med oss så hjälper vi dig att publicera det.

Bilder

Bilderna i inlägg och på sidor går oftast att förstora genom att klicka på bilden. Bilden visas då i en så kallad ”ljuslåda” ovanpå webbsidan. Du kan här bläddra mellan bilderna på sidan genom piltangenterna eller klicka på bilden. För att komma tillbaks till webbsidan tryck ”esc” eller klicka utanför bilden. Ett tips för att få så stor bild som möjligt är att sätta webbläsaren i fullskärmsläge (t.ex. tryck ”f11”-tangenten i Windows).

Följ oss

Du kan följa oss på flera sätt för att snabbare och enklare få del av nytt innehåll på webbplatsen.

Prenumerera på nyhetsbrev

Prenumerera på inlägg med e-post.Vill du få nyheter och inlägg från ”Annika och Torkel i Berg” till din e-post? Fyll i namn och e-post adress nedan för att prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Prenumerera på inlägg med rss.Du som använder RSS kan prenumerera på nya inlägg och kommentarer via länkarna:

Webb-juridik

Följande lagar och förordningar gäller för webbplatsen.

Läs mer på GDPR policy för Annika och Torkel i Berg.

Upphovsrätt

För information om upphovsrätt kan man läsa guiden Copyright – Copyleft från IIS.

Historiska kartor

Historiska kartor från lantmäteriet äldre än 70 år får publiceras fritt utan medgivande.

Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor

Enligt lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor så skall den som sköter en webbplats ha en viss tillsyn så att olämpligt innehåll som lagts upp av någon besökare tas bort inom rimlig tid. Som besökare har du möjlighet att kommentera publicerade inlägg samt skriva kommentarer och meddelanden i vår Gästbok. Om du upptäcker olämpligt innehåll på webbplatsen är vi väldigt tacksamma om du talar om detta för oss. Mejla webbansvarig, , eller kontakta föreningen.